Våra konsumtionsvanor när det gäller musik har minst sagt förändrats genom åren – det räcker med att tänka tillbaka på LP-skivorna, och jämföra med dagens streamingtjänster, för att förstå att vi inte köper musik på samma sätt idag som vi gjorde för trettio, tjugo eller ens tio år sedan. Men på vilket sätt har köpvanorna förändrats mer specifikt?
Den kanske största förändringen i hur vi köper och konsumerar musik kom i samband med streamingtjänsternas intåg på marknaden, lett av Spotify. Innan dess handlade förändringarna framförallt om vilket medium vi köpte musik i – från LP-skivor till CD-skivor till mp3-filer. Faktum kvarstod dock att vi fortfarande köpte album eller singlar (undantaget den illegala nedladdningen), och spelade upp dem i ett format som var begränsat i sitt utrymme – till och med de tidiga mp3-spelarna hade knappt plats för fler låtar än vad som motsvarande ett eller två album.
När streamingtjänsterna gjorde sitt intåg förändrade det således två saker: vi köper inte längre musik, utan hyr den med en månatlig prenumeration, och vi har tillgång till ett mer eller mindre oändligt utbud av musik, överallt, hela tiden – vi är inte längre begränsade av lagringsutrymme. Det har också gjort att vi lyssnar på mer musik idag än tidigare.
Om du är en av dem som fortfarande tycker om att köpa ett fysiskt album när du köper musik, men gärna sparar några kronor ändå, ska du gå in på Kampanjjakt.se. Där hittar du nämligen rabattkoder till mängder av butiker online, som bland annat säljer musik, så att du kan köpa album från dina favoritartister, till priser som liknar mp3-albumens.